Categorieën
Werkgeluk

Werkgeluk: hoe haal je het zand uit de molen?

Het zou zomaar kunnen dat je belangrijke informatie mist om de resultaten in je organisatie te verbeteren. Maar je weet niet wat je niet weet. Je hebt een blinde vlek.

Blinde vlek

blinde vlek

Voorraadbeheer, levertijden, omzet: het hoort allemaal bij de cruciale informatie om organisaties draaiend te houden. Hoeveel klanten hebben we geholpen, welke kosten hebben we hierbij gemaakt, wat heeft het bijgedragen aan de doelen die we nastreven?

Elk MT beschikt over deze cijfers. Wat vaak mist, is inzicht in één van de belangrijkste componenten die het verschil maken tussen succes en falen. Hoe gaat het eigenlijk met de mensen die het werk doen?

Ongehoord

Aan machines doen we onderhoud, de ICT en beveiliging houden we up to date. Zo voorkomen we storingen, onnodige uitval en problemen. Maar van medewerkers weten we vaak minder goed hoe we uitval en problemen kunnen voorkomen. Ze zijn niet altijd gehoord. Daardoor hebben we niet in beeld hoe het met ze gaat. En dat is eigenlijk ongehoord.

In de coronajaren heeft ons geluk – en daarmee onze veerkracht – een knauw gehad. We veren wel weer op, maar aandacht voor hoe we in ons vel zitten is nog steeds geen overbodige luxe.

Zand in de molen

zand

Weten we van één van de belangrijkste assets van de organisatie niet goed hoe het ermee staat? Dan kunnen we onmogelijk inschatten wat we moeten doen om deze asset in topconditie te houden. Dan kun je er vanuit gaan dat er zand in de molen zit, zand dat de prestaties vermindert.

Werken aan werkgeluk zonder zand in de molen

Wat helpt? Als je om mensen én om resultaten geeft, is dat werken aan werkgeluk. Je kunt dat doen op basis van harde cijfers zoals verzuim en verloop. Of je probeert medewerkers tevreden te houden met salarisverhogingen en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Maar werken aan werkgeluk op basis van het verbeteren van de tevredenheid is een recept voor mislukking. Het strooit soms zelfs eerder meer zand in de molen dan dat het eruit haalt.

Cijfers zijn nuttig, maar alleen de juiste informatie helpt. Waar je die informatie vindt? Vraag het medewerkers. Om aan werkgeluk te werken, zijn cijfers onmisbaar. Tegelijkertijd is het perspectief van medewerkers cruciaal. Dat betekent dat je de juiste vragen moet stellen en goed moet luisteren.

Oren open brengt werkgeluk

gesprek

Natuurlijk is het belangrijk om de harde cijfers te kennen. Laten we alleen niet vergeten dat cijfers over geluk en werkgeluk ook harde cijfers zijn. Belangrijke cijfers, die je alleen goed kunt begrijpen als je in gesprek bent met de mensen waar ze over gaan. Zij kunnen je vertellen hoe je ze moet interpreteren en wat de beste manier is om problemen op te lossen en om te verbeteren wat al goed gaat.

Aandacht voor mensen, dát is waar het om draait in werkgeluk.

Meer lezen over werkgeluk?

Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk. Daarom publiceert het Netwerk regelmatig nieuwe artikelen over actuele ontwikkelingen in werkgeluk, inspiratie, praktijkverhalen en Netwerk Werkgeluk.

Vraag je updates over werkgeluk aan en ontvang direct de inspiratiegids werkgeluk:

Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk

inspiratiegids werkgeluk