Als softwarebedrijf bijdragen aan de groei en ontwikkeling van zo’n 70 medewerkers, klanten en de wereld, hoe doe je dat? Welke bijzondere rol heeft vrijwilligerswerk daarin en wat is de relatie met werkgeluk? Anne van der Heide is Happiness Officer, partner bij Bizzomate én lid van Netwerk Werkgeluk. Zij deelt haar verhaal in dit interview met Netwerk Werkgeluk en later ook live tijdens een meetup van Netwerk Werkgeluk voor leden.
Chief Happiness Officer
Het lijkt tegenwoordig wel alsof iedereen zich Chief Happiness Officer noemt. Ronald McDonald wordt wel de eerste CHO genoemd en de associatie met een clown is snel gemaakt. Ben je echt een chief?
‘Ik ben één van de eigenaren van het bedrijf. Daarom zou ik mezelf ook Chief Happiness Officer kunnen noemen, maar ik noem mezelf Happiness Officer. We hebben twee Happines Officers. We organiseren geen feestjes maar we begeleiden onze mensen in hun groei, en daarnaast zet ik de lijnen uit voor een onderscheidend HR beleid.
Wat houdt jouw rol precies in?
‘Beoordelen en belonen zijn hier losgekoppeld. Mijn collega Happiness Officer en ik voeren twee tot vier keer per jaar een ontwikkelgesprek met elke medewerker. Mijn opleiding als coach komt hierbij goed van pas. Daarnaast hebben we regelmatig check ins: hoe gaat het met iedereen?
We stimuleren ook de andere partners van het bedrijf om regelmatig even te vragen hoe het gaat. Door de groei van de afgelopen jaren merken we wel dat we daar bewuster mee bezig moeten zijn. Verder ben ik onder andere bezig met hoe we onze skills goed bijhouden, zodat voor iedereen hun groeipad duidelijk is. Samen pakken we alles rondom groei, ontwikkelen en wellbeing op.’
Vrijwilligerswerk
Wat is de rol van vrijwilligerswerk in jullie bedrijf?
‘Bij Bizzomate werk je 80% aan je eigenlijke werk, 10% is groeitijd en mag je besteden aan je eigen groei en ontwikkeling en die van Bizzomate. Dat kan inhouden dat je aan je eigen groei werkt door je bijvoorbeeld bepaalde software eigen te maken. Als je je verder ontwikkelt, besteed je die groeitijd aan anderen.
Ook besteed je 10% van je werktijd aan vrijwilligerswerk. We vinden het belangrijk om hier veel over te vertellen omdat we willen dat meer bedrijven dit doen.
De oprichters van ons bedrijf hebben al eerder een onderneming opgestart en verkocht. Ze startten dit bedrijf niet om het geld. Vrijwilligerswerk als onderdeel van je werk, daar willen we graag aan vasthouden. Je trekt daardoor een bepaald type mensen aan. We hebben een warm, sociaal bedrijf waarin mensen naar elkaar omkijken. Collega’s zijn ontzettend behulpzaam, zoeken elkaar op om elkaar te helpen.’
Is vrijwilligerswerk verplicht?
‘Nee, dat niet, maar het is wel heel erg de bedoeling dat je het doet. Ik heb weleens een sollicitant gehad die dacht dat het een grap was. Die wilde dat ook niet doen. Daar hield het voor mij dan op. Verplicht vrijwilligerswerk komt misschien over als een gek verhaal, maar het hoort er voor ons echt bij. Als je dat niet wilt, dan ben je geen goede match met ons.’
Wat doen mensen dan voor vrijwilligerswerk?
‘We willen graag dat je echt iets anders doet dan op je werk. Je mag dus niet een softwareapplicatie gaan bouwen. Collega’s helpen bijvoorbeeld om de week op een zorgboerderij, halen op de heide invasieve exoten weg, zijn iemands taalmaatje. Zelf ben ik mantelzorgondersteuner. Eens per week drink ik koffie bij iemand, eens per zes weken ga ik met een dame die in een rolstoel zit naar de kapper. Ik heb al vanalles gedaan, ook bijvoorbeeld taalles gegeven op een AZC. We streven ernaar om regelmatig wat anders op te pakken. Zo blijft het fris.
We doen ook regelmatig samen vrijwilligerswerk. Iedere maand doen we een gemeenschappelijke klus. Bijvoorbeeld een huis of tuin opknappen, een verhuizing voorbereiden van iemand die naar een bejaardenhuis gaat en die geen familie heeft. Dat doen we dan als team. Zo is het meteen een vorm van teambuilding. Deze klussen zijn heel populair. En vaak raken ze ons ook echt, door de persoonlijke verhalen die daarachter zitten. We ervaren zo dat we echt veel voor mensen kunnen betekenen.
Voor deze klussen hebben we de samenwerking gezocht met Stichting Present, die hiervoor aanvragen binnenkrijgt. Omdat we zo intensief met hen samenwerken, hebben we een partnerschap afgesproken. We hebben een warme band met hen. En we begeleiden soms ook teams van andere organisaties die zo’n klus voor het eerst doen, want dat kan ook best spannend zijn. We zorgen dan dat er ervaren collega’s bij zo’n team aansluiten.’
Hoe organiseren jullie dit vrijwilligerswerk?
‘We hebben een MVO-unit die je helpt om een goede keuze te maken binnen al het vrijwilligerswerk. We blijven weg bij religie of politiek, maar verder ben je redelijk vrij. Deze unit houdt ook het percentage van 10% in de gaten. Dit percentage halen we niet altijd, hoor. Soms gaat de klant voor of gaat een vrijwilligersklus niet door. Als iemand op een laag percentage zit, helpen ze bij het vinden van een klus die bij je past.’
Effecten vrijwilligerswerk
Jullie besteden veel tijd en moeite aan het doen van vrijwilligerswerk en om wat bij te dragen aan de samenleving. Wat brengt het jullie?
‘Je wordt er vreselijk dankbaar van. Dat is goed voor je geluk. Ik zie ook echt ontwikkeling in mensen. In dat vrijwilligerswerk groeien en ontwikkelen ze zich. En dan gebeurt het bijvoorbeeld dat een junior een leidende rol in een softwareklus pakt.
Mijn indruk is ook dat het ontstressend werkt om op een zorgboerderij te werken of om te helpen met het organiseren van een rommelmarkt. Het is goed voor je om even echt iets heel anders te doen. We zijn hier allemaal denkers en zo ben je echt even uit je hoofd. Dat je lekker met een schep een duin kunt opruimen in plaats van nadenken over een softwareprobleem. Je hebt het gevoel dat je vier dagen werkt, terwijl je eigenlijk vijf dagen werkt.
Het vrijwilligerswerk wordt in het jaarlijkse onderzoek van Great Place to Work aangegeven als reden waarom dit een unieke werkplek is. En het is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat mensen bij ons blijven werken. Dus het is ook goed voor retentie.
Dit moet haast wel een magisch recept voor werkgeluk zijn.’
Toekomstbeeld
Wat is voor jullie de grootste uitdaging nu op gebied van werkgeluk en ontwikkeling?
‘Het is voor veel collega’s nog best lastig om opbouwende feedback te geven. Het voelt misschien toch een beetje alsof je de promotie van je collega dan tegenhoudt. Daarin kunnen we nog groeien en moeten we onszelf verder ontwikkelen. We moeten leren dat het niet bedoeld is om af te kraken maar dat het juist bedoeld is om iemand te kunnen laten groeien en dat onze klanten goed geholpen kunnen worden. Daarin begeleid ik onze seniors ook.’
Wat willen jullie bereiken in de toekomst?
‘Dat er meer bedrijven zijn met aandacht voor groei en waar weinig slechte managers zijn. Daarmee bedoel ik managers die vanuit de inhoud komen en echt alleen inhoudelijk ontwikkeld zijn. Ik gun iedereen een organisatie zoals die van ons, waar begeleiding gezien wordt als een vak. Klanten zijn hierin ook geïnteresseerd, merken we. Ze vragen ons hoe je de juiste mensen binnenkrijgt, hoe bindt en boei je die? Om daarover mee te denken, dat is wel mijn droom.’
Meer over deze casus
Tijdens de meetup voor leden van Netwerk Werkgeluk op 14 december 2023 vertelde Anne van der Heide over haar kijk op vrijwilligerswerk en werkgeluk. Ze deelde haar ervaring en we spraken met haar over hoe dit proces gelopen is en waar naartoe gewerkt wordt. De leden van Netwerk Werkgeluk bespreken regelmatig hun eigen praktijkvoorbeelden en vragen. Zo leren we van en met elkaar over hoe je in de praktijk met werkgeluk aan de slag kunt gaan. Wil je hier voortaan bij zijn? Deelname aan activiteiten is kosteloos voor leden.
Meer lezen over werkgeluk?
Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk. Daarom publiceert het Netwerk regelmatig nieuwe artikelen over actuele ontwikkelingen in werkgeluk, inspiratie, praktijkverhalen en Netwerk Werkgeluk.
Vraag je updates over werkgeluk aan en ontvang direct de inspiratiegids werkgeluk:
Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk