Categorieën
Actueel in werkgeluk

Terug naar normaal? Zo doe je dat zonder paniek

Wat moeten we doen als straks alles ineens weer normaal is? Op social media komen de te verwachten drama’s al voorbij: overprikkelde medewerkers, mensen die hun sociale vaardigheden verloren zijn en collega’s die niet meer naar kantoor willen. Na meer dan een jaar thuiswerken weer terug naar ‘normaal’, dat kàn toch niet goed gaan?

Geen paniek!

Het lijkt een hele grote stap. Best slim om daarover na te denken dus. Maar er is geen reden voor paniek, zeker niet als je al aandacht hebt voor werkgeluk en dit is waarom.

Het gaat niet in één keer

In het begin van de coronacrisis dachten we nog dat we in één keer terug zouden gaan naar normaal. Niet vreemd: we waren immers ook in één keer van normaal naar lockdown gegaan. In ons hoofd was de wereld nog zoals ‘ie was. Als dat virus weg was, konden we gewoon verder leven zoals we daarvoor deden. Zonder maatregelen zou alles weer doorgaan als voorheen.

Langzamerhand komen we erachter dat het anders gaat. Dat terug naar die oude normaal – voor zover daar al sprake van is – gaat zeker niet in één keer gebeuren. We zetten iedere keer een stap. Kleine stappen, met tussenpozen. Zo veranderen we in iedere keer een klein beetje. Kantoren en kantines, ze lopen beetje bij beetje weer vol.

Dat stapsgewijze veranderen betekent dat het meer werk is dan ineens alle maatregelen terugdraaien. Tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat mensen de kans hebben om te wennen aan wat er verandert. En dat geeft organisaties de tijd om daar steeds weer op in te spelen en aanpassingen op te doen, wendbaar te zijn.

We gaan niet terug naar normaal

Het ziet er nu naar uit dat het coronavirus blijft circuleren. We weten alleen nog niet in welke mate we daar als samenleving last van blijven houden. Dat moeten we de komende maanden en jaren gaan ervaren. En we moeten door proberen uitvinden hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

Daarbij komt dat we door ruim een jaar aanpassen en anders werken, anders zijn gaan kijken naar werk. Uit een recent onderzoek bleek al dat de CEO’s van grote bedrijven meer aandacht voor het welbevinden van hun medewerkers hebben dan voorheen.

Zeker is dat niets zeker is

Naar verwachting zullen we ons de komende tijd steeds moeten aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dit blijft van ons vragen dat we alert zijn, ons beeld van hoe we werken aanpassen aan wat de actuele situatie is. Terug naar hoe het was, dat lijkt nog een flinke tijd niet aan de orde. De enige zekerheid lijkt nu dat niets zeker is.

Mensen passen zich aan

Gelukkig zijn mensen geen onveranderbare machines, daar zijn we na ruim een jaar omgaan met continue verandering wel achter. Het mooie van mensen is juist dat het lerende wezens zijn. Lerende wezens die om kunnen gaan met nieuwe of veranderende omstandigheden. Onze hersenen zijn in staat om te wennen aan nieuwe omgevingen. We zijn in staat om ons gedrag aan te passen aan nieuwe omstandigheden.

Lekker in je vel leert beter

Dit aanpassen en leren gaat makkelijker als we lekker in ons vel zitten. Daar komt werkgeluk dus goed van pas. Mensen die zich gelukkiger voelen, staan meer open voor hun omgeving en leren sneller en beter. Ook gaan zij creatiever om met de uitdagingen die zij tegenkomen. Ongelukkige mensen sluiten zich af, leren moeilijker en staan minder open voor oplossingen voor obstakels die zij moeten overwinnen.

Aandacht voor werkgeluk is voordeel

Organisaties die al gewend zijn om aandacht te hebben voor werkgeluk, hebben de komende tijd van continue verandering een belangrijk voordeel. Vaak zijn zij al gewend om aandacht te hebben voor medewerkers. Zij hebben dus meer handigheid is het volgen van hoe medewerkers de veranderingen ervaren. En niet alleen als organisatie voor medewerkers in het algemeen, met maatregelen en voorzieningen die voor iedereen gelijk zijn.

Aanpassen in dialoog

Ook op persoonlijk niveau kijken leidinggevenden bijvoorbeeld naar wat motiveert deze medewerker, wat heeft deze medewerker nodig om het werk goed en prettig te kunnen doen, hoe wil deze medewerker zich ontwikkelen en hoe past dat bij de doelen van onze organisatie? En als je dit goed aanpakt, ben je hierover steeds in gesprek met medewerkers.

Vond je het fijn om thuis te werken omdat het zo rustig was? Dan is het goed om te bespreken hoe je dan op kantoor ook rustige plekken kunt creëren. Of zijn er mogelijkheden om (deels) thuis te blijven werken? Heb je de gezelligheid van de gezamenlijke lunch gemist? Laten we dan eens kijken hoe we dat weer oppakken, als we deels thuis en deels op kantoor werken.

Samen omgaan met veranderingen

Van deze organisaties mag je dan ook van verwachten dat ze bij de overgang van de huidige situatie naar een volgende stap steeds weer aandacht hebben voor deze onderwerpen. Omgaan met deze veranderingen, dat doe je samen. Daarover in gesprek blijven, de dialoog blijven voeren over wat werkt en wat nodig is, dat is in de context van zich snel opvolgende veranderingen meer nodig dan ooit.

Werkgeluk belangrijker dan ooit

Wat de toekomst ons ook brengt, de slecht-nieuwsberichten over de terugkeer naar kantoor lijken toch wat overdreven. Geen paniek dus. De meeste mensen hebben juist behoefte aan andere mensen, om zich verbonden te voelen met collega’s, klanten en doelen. Die kantoren, die blijven echt niet leeg.

We kunnen meer aan dan we denken. Zeker als we lekker in ons vel zitten. Aandacht voor werkgeluk is nu misschien wel belangrijker dan ooit.

Meer lezen over werkgeluk?

Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk. Daarom publiceert het Netwerk regelmatig nieuwe artikelen over actuele ontwikkelingen in werkgeluk, inspiratie, praktijkverhalen en Netwerk Werkgeluk.