Categorieën
Werkgeluk

Blue Monday een mythe?

Blue Monday. Brr, de meest deprimerende dag van het jaar. Echt? Of is Blue Monday een mythe? En hebben we er iets aan, als we willen werken aan werkgeluk?

Formule Blue Monday

In 2005 haalde de Britse psycholoog Cliff Arnall, die verbonden was aan de universiteit van Cardiff, de media met een ingewikkelde en niet erg wetenschappelijke formule. Hiermee zou je kunnen berekenen wat de meest deprimerende dag van het jaar zou moeten zijn. Hij nam van alles in de formule mee: hoe lang geleden het was dat het kerst was, het weer, hoe goed je je goede voornemens nog volhoudt, hoeveel schulden en salaris je hebt, hoe groot je motivatie is en hoe groot je neiging is om in actie te komen.

Klopt dat wel?

Arnall vergat echter een belangrijk element: een goede wetenschappelijke onderbouwing. De universiteit waar hij voor werkte, nam hem dat niet in dank af en distantieerde zich van Arnall. Later bleek dat hij de formule waarschijnlijk niet zelf ontwikkeld had, maar dat hij door een reisbureau betaald werd om een wetenschappelijk tintje te geven aan een door hen bedacht verhaal. Niet toevallig is de periode waarin Blue Monday valt precies de tijd waarin de meeste mensen hun vakantie boeken. Een goede marketingstunt voor de reisbranche dus.

Het grappige is dat we er in Nederland al jaren niet intrappen en op Blue Monday in allerlei media vooral interviews horen met deskundigen die ons uitleggen dat Blue Monday niet bestaat. Bijna niemand neemt dit fenomeen serieus.

Kern van waarheid?

En toch zit er een kern van waarheid in. Want veel P&O-ers en leidinggevenden zullen het fenomeen van ‘niet meer over de drempel komen’ herkennen: een medewerker die toch al niet zo lekker in zijn vel zit en misschien wel tegen een burn out aan zit, meldt zich na het weekend of na de vakantie ziek. In de periode rondom de kortste dag van het jaar hebben veel mensen minder energie. En eenmaal niet op het werk en even een paar dagen vrij, is hikken zij aan tegen het weer terugkomen op het werk. Je kunt jezelf als het ware niet meer over die drempel heenzetten. En dus meld je je ziek.

Blue Monday een mythe?

Blue Monday is dus eigenlijk een slecht bedacht fenomeen. Maar het geeft ons een goede reminder om even extra op mensen te letten. En het is een mooie aanleiding om het in je organisatie eens over werkgeluk te hebben: wat doen we daar (al) aan en willen we er meer mee? En om collega’s eens te vragen hoe het met ze gaat.

Meer lezen over werkgeluk?

Netwerk Werkgeluk verbindt en versterkt professionals in werkgeluk. Daarom verschijnen er regelmatig artikelen over de ontwikkelingen rondom het Netwerk, actuele ontwikkelingen, praktijkverhalen en inspirerende artikelen over werkgeluk. Wil je up to date blijven? Vraag dan je inspiratiegids werkgeluk aan en ontvang voortaan de updates van Netwerk Werkgeluk: