President Kennedy kreeg een rondleiding bij de NASA. Hij vroeg een schoonmaker wat hij deed. En de schoonmaker antwoordde: ‘I’m helping to put a man on the moon.’ Dit verhaal verschijnt in veel presentaties over werkgeluk om duidelijk te maken dat het ervaren van betekenis in werk ertoe doet. Maar hoe is dit verhaal gerelateerd aan een strategische aanpak van werkgeluk?
Van ambitie naar actie vraagt strategie

Kennedy maakte het in 1962 bekend in een indrukwekkende toespraak: ‘We choose to go to the moon’. De NASA kreeg opdracht om deze stevige ambitie waar te maken: zorg dat er een mens op de maan komt. En heelhuids weer terug, natuurlijk.
Om dat waar te kunnen maken, moest er flink wat werk verzet worden. Zo’n prestatie vraagt een goed gecoördineerde inzet van vele specialismen en een goede uitvoering.
Het lukte in 1969: Neil Armstrong werd de eerste mens op de maan. De aanpak die de NASA koos om dit te bereiken sluit goed aan bij het vergroten van werkgeluk. Want wat deden ze?
De NASA gebruikte een manier van werken die gebaseerd is op het gedachtengoed van Peter Drucker, hoogleraar in management en organisatieleer. Drucker pleitte voor ‘management by objectives’. Doelen voor de lange termijn krijgen handen en voeten door deze te vertalen naar acties die op de korte termijn resultaten zouden moeten behalen. Een helder doel vertalen naar subdoelen, waar medewerkers of teams verantwoordelijk voor zijn, dat is hoe de NASA invulling gaf aan deze ambitie.
Deze aanpak om te plannen is intussen verder doorontwikkeld en wordt door veel grotere en kleinere organisaties gebruikt. Het strategisch plan dat je op basis van deze aanpak kunt ontwikkelen, past op één A4. Compact, duidelijk, handig in de communicatie.
Je kunt deze aanpak ook gebruiken voor een strategisch plan om werkgeluk te vergroten. Om van de nog abstracte ambitie van meer werkgeluk te komen naar het meest concrete niveau, doorloop je een aantal stappen. En ongeacht wat de inhoud van je plan wordt, alleen in het proces al doe je precies dat wat bijdraagt aan werkgeluk. Heel belangrijk omdat je zo bewust kiest voor een congruente manier van werken. Wat je doet en hoe je het doet, sluiten perfect op elkaar aan.
Doelen en mensen
Als je deze aanpak gebruikt om een strategisch plan voor het vergroten van werkgeluk te maken, dan ben je dus al bezig met het vergroten van werkgeluk. Eén van de belangrijkste punten voor het vergroten van ‘engagement’ in de ogen van Gallup bijvoorbeeld, is duidelijkheid over wat je taken zijn. Een goed strategisch plan maakt helder wie wat doet om werkgeluk te vergroten en is zo al een mooi startpunt om aan werkgeluk te werken.

De manier waarop je dit plan maakt, is een bijdrage aan werkgeluk. Want je betrekt hierbij zoveel mogelijk collega’s. Zij worden zo mede-eigenaar van het plan en hebben handen aan het stuur: zij bepalen mee hoe je met elkaar uitvoering geeft aan het invullen van de ambitie. Dit geeft meteen ruimte om ieders sterke kanten in te zetten: wat kun jij goed dat bijdraagt aan het nastreven van onze gezamenlijke ambitie? En hoe kunnen we daar als team samen in optrekken? Het werkt ook nog eens verbindend, dus.
En in het kader van het vergroten van werkgeluk is dit ook een hele mooie: doordat je zoveel mogelijk medewerkers betrekt bij het maken én iedereen meeneemt in de communicatie over het plan, weet iedereen in de organisatie niet alleen wat ze te doen staat, maar ook waarom. De betekenis van het gedane werk is duidelijk en ook hoe ieders aandeel daarin is. Zo wordt ook iemand die schoonmaakt zich bewust in van zijn of haar aandeel in het nastreven van de ambitie van de organisatie: de schoonmaker helpt uiteindelijk om een mens op de maan te krijgen.
Wat werkt hier nou?
Alles bij elkaar zitten er veel elementen in deze aanpak die bijdragen aan werkgeluk:
- Helderheid over wat de taken van medewerkers zijn
- Eigenaarschap en ruimte voor autonomie door met elkaar het plan te maken
- Aandacht voor inzet sterke kanten om de gezamenlijke ambitie te bereiken
- Versterken samenwerking en overleg tussen collega’s en teams omdat je samen het gezamenlijke doel wilt bereiken
- Helderheid over de betekenis van het werk, wat is je aandeel in het grotere geheel en wat is de zin hiervan?
Als je het goed doet, draagt alleen het maken van het strategisch plan dus al bij aan werkgeluk. En dan heb je nog niet eens een voorbereidende analyse gedaan of de juiste interventies gekozen.
Jij kunt dit ook

Het is geen rocket science, maar over werkgeluk adviseren op strategisch niveau is wél een vak. Je moet goed weten wat je doet en waarom je het doet. Ik leer het je graag. Op dit moment zijn er drie manieren om daarmee aan de slag te gaan:
- Jaarprogramma Excelleren in Werkgeluk©: Verdiep je kennis over werkgeluk, strategie en implementatie, mét persoonlijke coaching, word Strategisch Adviseur Werkgeluk© (€ 595 korting voor leden plus gratis certificering t.w.v. € 595 bij aanmelding voor 20 mei, info klik hier)
- Kort programma Kickstart Werkgeluk©: Dé shortcut voor de ontwikkeling en implementatie van een strategisch maar praktisch plan werkgeluk, dat je bovendien moeiteloos in de organisatie verkoopt (€ 500 korting voor leden, info klik hier)
- Kickstart Werkgeluk-dag (26 mei 2025): Leer in één dag hoe je een goede start maakt met werkgeluk in een organisatie, aanmelden vóór 20 mei (€ 100 korting voor leden, info klik hier)
Over de trainer
Nancy Peeters specialiseerde zich in positieve psychologie, de wetenschap achter geluk. In 2015 startte zij als als een van de eersten in Nederland als projectleider werkgeluk en werd de eerste strategisch adviseur werkgeluk. Als oprichter van Netwerk Werkgeluk zag zij honderden casussen in werkgeluk.
Voor wie aan een volgende stap als werkgelukprofessional en meer verdieping toe is, vertaalt zij kennis uit wetenschap naar de praktijk en geeft zij masterclasses, verdiepingsdagen en het Jaarprogramma Excelleren in Werkgeluk©.

Welke route kies jij om jezelf verder te ontwikkelen?